Twee weken leven in Finland! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Corne Huntink - WaarBenJij.nu Twee weken leven in Finland! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Corne Huntink - WaarBenJij.nu

Twee weken leven in Finland!

Door: Corné Huntink

Blijf op de hoogte en volg Corne

03 September 2014 | Finland, Jyväskylä

Moi!!!

(in Nederland wordt dit minder vaak gebruikt als begroeting, maar hier is dit heel normaal)

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de leuke reacties op mijn vorige verslag.

Inmiddels woon ik alweer meer dan twee weken in Finland en begin steeds meer gewend te raken aan het leven hier. Hier gaat verder alles goed en deze week is school toch echt van start gegaan. Alhoewel maandag had ik nog een dag vrij, maar gisteren moest ik om 16:00 uur beginnen en dan kon ik 17:30 weer gaan. In mijn appartement is wel het een en ander veranderd, ik had twee huisgenoten Dennis en Hugo. Hugo is inmiddels verhuist naar een ander appartement, waar hij samen met andere Fransen gaat wonen. Dennis en ik kregen daarom gisteren een nieuwe huisgenoot uit China, waar ik de naam nog niet van kan onthouden. Dus binnenkort maar even beter kennismaken. Kortom ik heb het hier prima naar mijn zin. In het volgende deel zal ik kort vertellen over de gebeurtenissen deze week.

Deze week stond vooral in het teken van het beter leren kennen van de school, de stad en de medestudenten. De eerste dag verzamelde alle nieuwe studenten (Finse studenten en exchange studenten) zich bij de hoofdingang bij school. Hier werden we in groepen verdeeld en werden we welkom geheten door een aantal belangrijke mensen van de school. Het nadeel was dat we een half uur buiten in de regen stonden en dat eigenlijk niemand wist wat precies te bedoeling was. Tijdens deze JAMK-dag (naam van de school) waren er overal games en informatietafels neergezet in school. Omdat er erg veel studenten waren bestond deze dag vooral uit wachten. Ter afsluiting was er een Finse zanger (schijnt hier behoorlijk bekend te zijn), maar niemand van de Exchange studenten kende hem.

Op woensdag hadden we een city tour georganiseerd door de tutors. Mijn tutor had afgesproken dit samen te doen met twee andere tutors, waardoor er ook een groep van 12 studenten was. Samen liepen we door de stad om enkele bezienswaardigheden te bekijken: de kerk in het centrum, bibliotheek, typische Finse huizen, de universiteit van Jyväskylä aan het water en de haven. Van deze tour heb ik een aantal foto’s toegevoegd. De volgende dag hadden we nog een informatiemiddag in club Freetime. Hier kregen we informatie over ESN (een Europese studenten organisatie), maar verder kregen we veel informatie die we al hadden. Toen het ‘officiële’ deel was afgelopen, begon er een band te spelen en het was zeker gezellig. ’s Avonds zijn we naar Club Escape geweest, vanaf mijn appartement ging er een groep met de fiets en een groep met de bus. Omdat ik nog op zoek naar een fiets ben, ging ik samen met Andrea (Italiaan) en een groep van ongeveer 15 Fransen met de bus naar de stad. Echt een mooie avond gehad, omdat er in de Escape bijna alleen maar exchange studenten waren. In tegenstelling tot de vorige keer, want toen waren er vooral Finnen, als was dat niet zo erg. Na een mooie avond zijn we met de taxi terug gegaan naar Roninmaki (de naam van het appartementencomplex). De volgende dag was er genoeg tijd om uit te slapen, want de georganiseerde ‘beach picnic’ zou pas om 15:00 uur beginnen. Hierdoor hadden we genoeg tijd om eerst even op school te eten en vervolgens liepen we met een groep naar het meer achter de school. Hier was een strand, een aantal volleybalvelden en een fantastisch uitzicht over het meer. Een aantal mensen van de studenten organisatie hadden gezorgd voor wat eten en drinken. Vervolgens konden we op dit strand voetballen, volleyballen, frisbeeën en andere activiteiten. Een leuke middag gehad, maar je kon goed merken dat een groot deel van de studenten de vorige avond naar de Escape waren geweest . Die avond gingen ik met Matthias (Duits), Andrea (Italiaans) en Henri (Fins) toch nog even een biertje drinken in de stad om vervolgens met de laatste bus terug te gaan naar het appartement. Toen we in de bar zaten hadden we gelijk nog maar even wat mensen uitgenodigd voor de M-building Party.

Zaterdag was het dan zover de eerste M-building party. Ik zal eerst even kort uitleggen wat dit precies inhoud. Ik woon in het M gebouw in Roninmaki, er zijn nog een stuk of 5 andere gebouwen. Omdat er in het M gebouw bijna alleen maar studenten wonen, wordt dit ook wel de “party building” genoemd. Het eerste grote feest in de M-building stond dus gepland voor afgelopen zaterdag. Eerst gingen we pizza eten, met een stuk of 10 mensen die hier allemaal in Roninmaki wonen. Daarna kwam er een groep Nederlanders op bezoek voor een kleine pre-party in mijn appartement. Rond 22:30 begon het druk te worden in ons gebouw, diverse mensen openen hun appartementen en ook in het trappenhuis was het gezellig druk. Op de derde etage had een appartement een redelijk goede muziek installatie, waardoor de muziek ook in het trappenhuis goed te horen was. Het feest ging lang door en tussendoor was zelfs de Finse politie nog even langs geweest. Kortom veel mensen gesproken op deze avond en het was erg gezellig. Op naar het volgende feest in de M-building.

Zondag was er genoeg tijd om uit te slapen en de troep op te ruimen van het feest, ook zijn we nog even naar de supermarkt geweest om dat inkopen te doen. Maandag ben ik alleen naar school geweest om een aantal zaken te regelen, want ik had verder geen les.

Inmiddels zijn ook de eerste trips geboekt. Eerst ga ik op 9 oktober tot en met 13 oktober naar Sint Petersburg in Rusland. En eind November ga ik voor 7 dagen naar Lapland. Later zal ik meer vertellen over deze reizen

Voor nu is het verslag lang genoeg, nogmaals bedankt voor alle reacties en tot het volgende verslag.

Terveisin :) ,

Corné


  • 03 September 2014 - 11:22

    Annet Huntink:

    Mooi verslag. Succes met je studie. Groeten uit een zonnig Gaanderen .

  • 03 September 2014 - 11:51

    Theo En Marian:

    Moi Corné

    Wat maak je al leuke gezellige dingen mee....
    En al je geplande reizen dadelijk..... mooi mooi mooi

    We wensen je weer een mooie week

    Terveisin

    Theo en Marian

  • 03 September 2014 - 19:48

    Marcia:

    Leuk om weer een verhaal van je te lezen. Goed te horen dat je eerste reisjes ook al zijn geboekt. Geniet ervan!

  • 04 September 2014 - 11:23

    Maria:

    Moi> Leuk geschreven. Verder genieten en plannen.
    Het ga je goed. Groetjes

  • 04 September 2014 - 22:44

    Francis:

    Moi Corne
    Leuk verslag en fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Het vooruitzicht op een paar leuke reisjes is ook mooi mee genomen.
    Geniet van je feestjes en van school, ik kijk uit naar je volgende verslag en de mooie foto's.
    Groetjes Francis

  • 05 September 2014 - 20:54

    Lowie:

    Goed verhaal. Zwaar leven zo als student. Wel mooi dat het zo georganiseerd kan worden. Op de foto's ziet alles er ook netjes en verzorgd uit. Goede plaats om te zijn dus. Veel plezier.

  • 07 September 2014 - 15:17

    Jo Mariet:

    Hallo Corne
    Wat een leuk verhaal zeg, fijn dat het zo goed gaat met je.dan die reizen die er aan komen heel mooi.
    geniet er maar van het ga je goed.

    JO Mariet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Corne

Actief sinds 17 Aug. 2014
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 8867

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2014 - 24 December 2014

Studeren in Finland

Landen bezocht: