De eerste dagen in Finland! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Corne Huntink - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Finland! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Corne Huntink - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Finland!

Door: Corné Huntink

Blijf op de hoogte en volg Corne

24 Augustus 2014 | Finland, Jyväskylä

Terve!!! (hallo in het fins)

Hier het eerste verslag uit Jyväskylä, Finland. In dit verslag ga ik vertellen over de aankomst, de eerste dagen in Jyväskylä en over de eerste dagen op school.

Op maandag begon de reis vroeg, om half 3 in de nacht zijn we vertrokken naar Schiphol. Na het afscheid kon de reis dan eindelijk beginnen. Om 6.20 vertrok het vliegtuig naar de eerste stop (Kopenhagen). Vervolgens heb ik ander half uur gewacht op het vliegveld, rond 12 uur Finse tijd (het is hier één uur later dan in Nederland) lande ik op het vliegveld van Helsinki. Omdat ik vier maanden in Finland blijf, was het nodig om twee koffers mee te nemen. Hiervoor moest extra betaald worden, maar dit was blijkbaar niet alleen voor een extra koffer meenemen, ik kreeg tijdens de eerste vlucht ontbijt met warme broodjes (ja dat is mogelijk in een vliegtuig haha). Het ophalen van de koffers ging snel en daarna met de taxi naar het treinstation van Helsinki. De trein vertrok om 14:30 en om 17:45 reed de trein het station van Jyväskylä binnen, onderweg vooral veel bomen en meren gezien. Op het station werd ik opgehaald door mijn tutor (Minna, een Finse student), zij had de sleutels opgehaald van mijn appartement en bracht me er naar toe, ook gaf ze nog wat nuttige informatie. Ik was de eerste die in het appartement was, mijn twee huisgenoten waren er nog niet. Het appartement is redelijk oud, maar alles werkt en het uitzicht is er mooi (zie foto's).

De tweede dag ben ik eerst naar Koas geweest om het huurcontract te tekenen en daarna even naar de school geweest met mijn tutor. Toen ik terug kwam in het appartement was ook mijn eerste huisgenoot aan gekomen, Dennis uit Duitsland. Hij is met de auto naar Jyväskylä gereden. Na een korte kennismaking zijn we die middag gelijk naar de supermarkt gereden om de eerste noodzakelijke inkopen te doen. Er zit een winkelcentrum dicht bij mijn appartement, maar toch was het makkelijk om met de auto hier heen te gaan, omdat we anders met alle boodschappen naar het appartement moesten lopen. Verder heb ik deze dag niet veel gedaan. Op woensdag kwam de derde huisgenoot aan, Hugo uit Frankrijk. Na de kennismaking zijn we nog even naar een winkel gereden voor tweedehands spullen. Hier konden we borden, bekers en pannen voor een goedkope prijs kopen, we gebruiken het toch maar vier maanden.
Donderdag was de eerste dag dat we naar school (JAMK university of applied sciences) moesten. De school is in het centrum van de stad en het is ongeveer 20 minuten met de bus. Deze dag kregen we informatie over de school, de vakken en over de studieperiode. In een later verslag zal ik meer vertellen over de vakken die ik heb. Ook was het mogelijk om te eten op school, het is hier normaal dat er op school warm wordt gegeten tussen 11 uur en half 1. Voor 2,60 euro krijg je een warme maaltijd, toch moest ik er wel even aan wennen om zo vroeg warm te eten. Vrijdag moesten we ook nog een aantal uren naar school voor de introductie en kregen weer informatie. ‘s Avonds zijn we met een groep internationale studenten de stad ingegaan. Eerst naar een bar en daarna naar de discotheek Escape. Met de prijs voor alcohol viel het toch nog mee we betaalden ongeveer 4,50 voor een halve liter bier. Na een geslaagde avond was ik half 5 weer terug in mijn appartement. Zaterdag heb ik eerst uitgeslapen en daarna zijn we even naar de winkel gereden. We hebben boodschappen gedaan en gelijk ook maar even een Finse sim kaart gekocht. Ik heb nu dus ook een Fins mobielnummer, maar ben ook te bereiken op mijn Nederlandse nummer. ’s Avonds waren we uitgenodigd voor een huisfeest bij onze buren. Zij hadden muziek geregeld en iedereen nam eigen drank mee. De mensen die ook op dit feest waren kwamen overal vandaan, uit: Chili, Israël, Italië, Duitsland, Tsjechië, om maar is wat voorbeelden te noemen. Erg leuk om zoveel verschillende nationaliteiten bij elkaar te zien, het bleef gezellig tot in de late uurtjes. Verder stond er Vandaag niet zoveel op de planning, daarom had ik mooi tijd om even een stukje te schrijven voor deze blog.

Meer heb ik op dit moment niet te vertellen, maar over een week heb ik vast wel weer genoeg meegemaakt voor een nieuw verslag.

Groeten uit (op dit moment) een zonnig Jyväskylä,

Corné


  • 24 Augustus 2014 - 19:45

    Lowie:

    Hallo Corné

    Mooi verhaal en een goede start. Deze omstandigheden maken het mogelijk om veel te leren. Heel veel plezier met het uitbouwen van een internationaal netwerk. Groeten uit een koud en nat Zeddam

  • 24 Augustus 2014 - 20:07

    Maria:

    Hoi Corné. Mooi verhaal geschreven. Leuk om te volgen voor ons.
    Goede start, veel nieuwe mensen en belevingen.
    Geniet ervan. Groeten. Maria

  • 25 Augustus 2014 - 14:17

    Monique Tuenter:

    Hallo Corne, leuk om te lezen hoe het daar gaat. De foto's zien er mooi uit. Geniet ervan.

  • 25 Augustus 2014 - 20:43

    Marcia:

    Leuk om over je eerste belevenissen te lezen. Geniet van je tijd daar!

  • 26 Augustus 2014 - 17:20

    CORNE HUNTINK:

    HOI CORNE.

    JE VERSAG GELEZEN EN DE FOTO S GEZIEN HEEL MOOI
    HEEL VEEL SUCCES MET JE STUDIE.

    LIEVE GROET jO&MARIET.

  • 31 Augustus 2014 - 00:40

    Francis:


    Hai Corne,

    Heb net jou verslag gelezen over Finland en vond het een mooi verhaal en prachtige foto's,
    Vind het leuk om zo te kunnen zien hoe jij het daar beleefd.
    Jij zal je draai wel vinden daar en kijk uit naar je volgende bericht.

    Lieve groetjes, Francis
    Ook de groetjes van Bram en Sanne.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Corne

Actief sinds 17 Aug. 2014
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 8865

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2014 - 24 December 2014

Studeren in Finland

Landen bezocht: