De laatste weken in Finland! - Reisverslag uit Gaanderen, Nederland van Corne Huntink - WaarBenJij.nu De laatste weken in Finland! - Reisverslag uit Gaanderen, Nederland van Corne Huntink - WaarBenJij.nu

De laatste weken in Finland!

Door: Corné Huntink

Blijf op de hoogte en volg Corne

18 Januari 2015 | Nederland, Gaanderen

Inmiddels ben ik al weer een vier weken in Nederland. Ik was er nog niet toe gekomen om het laatste verslag te schrijven, dus bij deze. Dit verslag gaat vooral over de laatste weken in Finland.

De laatste paar weken in Finland stonden vooral in het teken van het afronden van alle vakken. Oftewel veel presentaties, rapporten en assignments. Voor de meeste vakken is dit goed gegaan en waarschijnlijk heb ik alle vakken met een voldoende afgesloten. Helaas heb ik nog niet de definitieve cijfers, dit kan nog wel een aantal weken duren. De defectieve cijferlijst wordt opgestuurd naar de HAN.

In de laatste week in Finland ben ik nog naar een Finse basisschool geweest om lessen te geven over Nederland. Hier had ik me voor op gegeven via het Erasmus in school programma, een programma om buitenlandse student kennis te laten maken met het Finse onderwijssysteem en de Finse cultuur. Deze school was in Otava, een kleine plaats in de buurt van stad Mikelli (ongeveer 2 uur rijden van Jyvaskyla). Deze dag begon vroeg ik moest om kwart voor 7 hebben in Jyvaskyla, dit viel behoorlijk tegen omdat ik door de sneeuw naar het station moest fietsen. Ik moet wel zeggen dat de bussen behoorlijk comfortabel waren, na twee uur kwam ik aan in Mikelli. Toen nog 10 minuten naar Otava en daar werd ik op gehaald door de lerares Engels van de school. Tijdens deze dag moest ik 5 klassen les geven met leerlingen tussen de 10 en 12 jaar. In iedere klas gaf ik een presentatie over Nederland, inclusief het proeven van stroopwafels, kaas en pepernoten. De les werd afgesloten met een typisch Nederlandse stoelendans. Ik was toch wel verbaast over het niveau Engels van deze kinderen, ze konden een groot deel verstaan en de rest werd vertaalt door de lerares. Kortom een leuke les voor de leerlingen en ook voor mij was het leerzaam om wat meer van de Finse cultuur te leren.

Verder moesten er vooral veel administratieve zaken geregeld worden op school. Zo moest ik naar de international office (kantoor voor exchange studenten) om het vertrekformulier in te leveren. Dit is nodig voor het uiteindelijke certificaat en de uiteindelijke cijferlijst. Ook moest ik in de laatste week nog een laatste rapport inleveren, om het vak exporting af te sluiten.

De laatste weken stond ook in het teken van afscheid nemen, want een aantal mensen gingen al eerder weg. Dit was soms ook nog wel lastig, omdat je natuurlijk veel met een aantal mensen bent omgegaan. Maar het is natuurlijk altijd mogelijk om nog eens wat mensen op te zoeken, waar dan ook in Europa. De laatste vrijdag op school hebben we met een aantal mensen nog gezamenlijk geluncht, dit was wel een mooie afsluiting van de periode op JAMK.

De avond voor dat ik terug ging naar Nederland, was er nog een klein afscheidsfeest bij onze buren. Veel mensen waren al vertrokken, maar het was wel gezellig. Zeker toen we buiten uiteindelijk nog een sneeuwballen gevecht hadden gehouden. Erg laat was het niet geworden omdat ik de volgende dag om 7.15 de bus te halen naar het station. De trein vertrok om 8:15 vanuit Jyväskylä naar Tampere, hier moest ik overstappen op de trein naar Helsinki. Naar een treinreis van 2.5 uur kwamen we (gelukkig reisde ik met een groep van 6) aan op een station in een Helsinki. Daarna konden we een bus pakken naar Helsinki airport, dit was niet erg gemakkelijk met twee koffer bagage. Eenmaal aangekomen op het vliegveld kwam het sneeuw met bakken uit de lucht, maar gelukkig zijn ze daar in Finland aan gewend. Naar het verwijderen van het sneeuw van het vliegtuig, vertrok het vliegtuig om 14:15 richting de eerste stop Kopenhagen. Hier moest ik overstappen op een vliegtuig richting Schiphol, hier kwam ik om 16:45 aan. Na het wachten op de bagage, werd ik in Nederland opgewacht door mijn ouders en Thomas. Eerst was het toch wel wennen dat iedereen weer Nederlands sprak. Eenmaal thuis aangekomen hingen er een aantal spandoeken en was er een klein welkom feest georganiseerd. Erg leuk om iedereen natuurlijk weer terug te zien.

Al met al heb ik een geweldige tijd gehad in Finland en ik kan het zeker iedereen aanraden. Maar het is natuurlijk ook wel weer fijn om thuis te zijn. Ik hoop dat iedereen de verslagen met plezier heeft gelezen en bedankt voor de leuke reacties.

Groeten,

Corné

  • 19 Januari 2015 - 10:53

    Annet:

    Je hebt het goed gedaan.Weer een hele ervaring rijker. Maar ook fijn dat je weer thuis bent.

  • 19 Januari 2015 - 13:57

    Maria:

    Ja, alweer 4 weken thuis.
    Mooie en goede tijd gehad.
    Groeten/ Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Corne

Actief sinds 17 Aug. 2014
Verslag gelezen: 1812
Totaal aantal bezoekers 8850

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2014 - 24 December 2014

Studeren in Finland

Landen bezocht: