Amazing Lapland tour!!! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Corne Huntink - WaarBenJij.nu Amazing Lapland tour!!! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Corne Huntink - WaarBenJij.nu

Amazing Lapland tour!!!

Door: Corné Huntink

Blijf op de hoogte en volg Corne

06 December 2014 | Finland, Jyväskylä

In dit verslag ga ik schrijven over misschien wel de mooiste trip die ik gemaakt heb tijdens mijn periode in Finland, het is de trip naar Lapland. Op woensdag 26 november om 01:45 begon de reis naar het hoge Noorden. Op dit tijdstip gingen we met de bus vanaf het busstation in Jyväskylä richting onze eerste stop. Onze eerste stop was in Ranua hier gingen we naar een wildlife park. In deze dieren tuin gingen we kijken naar de dieren die leven in Lapland. Dit waren bijvoorbeeld: rendieren, sneeuw uilen, ijsberen, poolvossen en allerlei andere dieren. Na een tour van twee uren gingen we verder met de bus richting Rovaniemi, dit was ongeveer een uur rijden. In Rovaniemi is het wereld beroemde Santa Clause village gevestigd, oftewel het kantoor van de Kerstman. Erg leuk om dit een keer te zien en natuurlijk op de foto geweest met de Kerstman. Toch verbaasde ik me wel een beetje over de prijzen voor de foto, 5 euro per persoon met een groep van 45 mensen. Heeft de Kerstman toch snel verdient in een paar minuten tijd , maar dan hebben wij ook wel een mooi foto. Verder hebben we hier nog wat foto’s gemaakt en natuurlijk wat ansichtkaarten gekocht. In Santa Claus village zijn we ook de poolcirkel gepasseerd, oftewel na Rovaniemi reden we in het echte Lapland. We zijn ook nog naar het centrum van Rovaniemi gegaan. Hier hebben we eten en drinken gekocht voor ons verblijf in Lapland, dit werd aangeraden omdat er in Saariselkä alleen een kleinere winkel is en het is wat duurder. Toen iedereen terug was in de bus kon de reis van 3 uur naar Saariselkä beginnen.

Saariselkä
Eenmaal aangekomen in Saariselkä kregen we een korte tour door het dorp, het leek meer op een soort vakantie park. Het zag er wel fantastisch uit met alle sneeuw op de bomen (zie foto’s). Daarna werden we naar onze cottage gebracht. Ik sliep in een cottage met een aantal Nederlanders, Duitsers en Taiwanezen, ook wel fijn om gewoon Nederlands te kunnen praten. De cottage zag er prima uit, grote woonkamer met keuken, sauna, alleen we hadden niet genoeg bedden. Maar dit werd redelijk snel opgelost door onze reisleider. Die avond zijn we ook nog naar de top van een heuvel gelopen, niet echt makkelijk met een centimeter of 30 sneeuw. Eenmaal op de top kwamen we er al snel achter dat het te bewolkt was om het Noorderlicht te zien, dan maar weer snel terug naar de cottage.

Bugoynes (Noorwegen)
De volgende dag moesten we al redelijk vroeg opstaan, er stond een trip naar Bugoynes in Noorwegen op het programma. Een van de meest noordelijke dorpen ter wereld met ongeveer 230 inwoners, dit was ongeveer 4 uur rijden met de bus. Onderweg zijn we een aantal keren gestopt: zo hebben we bij de grens spareribs gegeten en zijn we bij een kleine gletsjer gestopt (zie foto’s). Eenmaal aangekomen in het dorp hadden we even tijd om rond te kijken. In de enige winkel in het dorp konden we de beroemde Noorweegse bruine kaas proeven. Een soort kaas met een karamel smaak, doe mij toch maar de Nederlandse kaas . Hierna gingen we naar een andere plek om in de Arctic Ocean te zwemmen. Het was 15:00, inmiddels helemaal donker, eerst gingen we in de sauna en vervolgens gingen we in de Arctic Ocean zwemmen. Dit was behoorlijk koud, maar daarna konden we nog even opwarmen in de sauna. Toen iedereen weer in de bus was gingen we naar een restaurant om zalmsoep te eten, erg lekker en een echte Noorse specialiteit. Na het eten gingen we weer op weg naar Saariselkä want we hadden nog een busreis van 4 uur voor de boeg. Onderweg nog een aantal keer gestopt, om te kijken of we het Noorderlicht konden zien, maar helaas deze keer hadden we geen geluk.

Voor de volgende dag stond er om 10:00 een husky safari op het programma. We gingen naar een husky farm waar ze ongeveer 280 husky’s hadden, met 140 werd daadwerkelijk ook gerent. Na een korte instructie over het besturen van de slee, werden we verdeeld over de sledes. Met twee personen 1 slee en beide konden we de slee 20 minuten besturen. De honden renden erg snel, maar soms moest je zelf een beetje mee steppen, dit kwam om dat de tempratuur (-6) eigenlijk niet koud genoeg was voor de husky’s. Na de husky safari zijn we ook nog naar de puppy’s geweest en natuurlijk hebben we de nodige foto’s gemaakt. Op de terugweg zijn we afgezet in het centrum van Saariselkä, omdat het net tijd was voor een lunch waren we maar even naar een restaurant gegaan. Hier hebben we een van de specialiteiten van Lapland besteld, rendier. Voor de avond stond er een sneeuwscooter safari op het programma. Met ongeveer 20 sneeuwscooters door het donkere winterlandschap in Lapland. Erg bijzonder om een keer te doen. Die avond hebben we nog wat gedronken in onze cottage en daarna is iedereen redelijk op tijd gaan slapen omdat er de volgende dag een actieve dag op het programma stond.

De vierde dag in Lapland stond grootendeels in het teken van sport. Eerst gingen we met een groep van 30 studenten, crosscountry skiën (beter bekend als lang laufen). Na het lang laufen kregen we soep en vervolgens gingen we weer terug naar de cottage. In de cottage hadden we mooi even tijd om uit te rusten, want in de middag gingen naar een rendierfarm. Hier konden we een korte rit maken met een rendierslee en kregen wat informatie over de saami bevolking. Dit is de oorspronkelijke bevolking van het gebied in Lapland. Toen we terug kwamen in de cottage hadden we net genoeg tijd om eten te maken voordat de volgende activiteit begon, dit was het lopen met sneeuwschoenen. Onder leiding van onze reisleider hebben we anderhalf uur door de sneeuw gelopen. Met sneeuwschoenen ging dit toch een stuk makkelijker dan zonder deze schoenen. Om deze reis goed af te sluiten was er een feest georganiseerd in de plaatselijke discotheek. Het bleef nog lang onrustig in Lapland, maar het was zeker een geslaagde avond.

Al met al was het een fantastische trip en zeker een aanrader om te bezoeken. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn is het wel beter om met het vliegtuig te gaan. Er gaan directe vluchten van Helsinki naar Ivalo (ongeveer 30 km van Saariselkä).
Inmiddels ben ik ook bezig om de laatste zaken voor school af te ronden. Tot nu toe gaat dit allemaal nog goed, want ik heb nog geen onvoldoendes gehaald. Ik denk dat ik nog een verslag schrijf over de laatste weken in Finland en de rest vertel ik als ik terug ben.

De tijd gaat ontzettend snel en over 14 dagen ben ik weer terug in Gaanderen.

Groeten,

Corné

• 06 December 2014 - 23:27

Annet:

Je hebt je reis naar Lapland mooi beschreven. En wat eten we met Kerst.............rendiervlees? Wij verheugen ons op je thuiskomst om met Kerst weer gezellig samen te zijn. Groetjes mam .

• 07 December 2014 - 21:31

Lowie:

Weer een mooi verhaal. Wintersport daar heb ik ook wel wat mee. De natuur is daar dus nog prachtig. Jammer eigenlijk dat het feest van leren in combinatie met het land leren kennen alweer bijna voorbij is. Tot ziens in Gaanderen.

• 08 December 2014 - 11:43

Maria:

Dag Corne. Weer een mooi verhaal. Mooi geschreven.
    Succes met de afronding en idd alweer bijna naar huis.
    Mooi dat school zo te lezen ook allemaal gelukt is,
    dan mooie reizen naast de studie, helemaal top.
    Groeten

• 12 December 2014 - 15:29

Jo Mariet:

HALLO CORNE.

JE VERSLAG WEER GELEZEN HEEL MOOI.JE TIJD DAAR ZIT ER AL WEER BIJNA OP MAAR HET IS OOK WEL WEER FIJN OM NAAR HUIS TE GAAN. NOG BEDANKT VOOR DE KAART.ALS JE THUIS BENT PRATEN WE VERDER.

GROETEN JO EN MARIET.

• 16 December 2014 - 11:27

Francis:

heej Corne,

Wat een schitterend verslag heb je weer geschreven, je kan het mooi omschrijven.
    Fijn voor jou dat je naast je studie zo genieten mag.
    Maar ja, aan alles komt een eind en we zien je zo weer terug in Gaanderen en ik denk dat dit ook wel weer een mooi vooruitzicht is.
    Geniet nog even en tot gauw.
    Groetjes Francis.