Herfstvakantie: Sint Petersburg, Helsinki, Tallinn - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Corne Huntink - WaarBenJij.nu Herfstvakantie: Sint Petersburg, Helsinki, Tallinn - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Corne Huntink - WaarBenJij.nu

Herfstvakantie: Sint Petersburg, Helsinki, Tallinn

Door: Corné Huntink

Blijf op de hoogte en volg Corne

27 Oktober 2014 | Finland, Jyväskylä

Privet (Hallo in het Russisch)!!!

In het vorige verslag had ik het al genoemd, de herfstvakantie zou vooral in het teken staan van diverse uitstapjes. Het was een geweldige vakantie met trips naar Sint Petersburg, Helsinki en Tallinn. Ik zal bij het begin van de vakantie beginnen.

Sint-Petersburg
De eerste trip van deze vakantie was de trip naar Sint Petersburg in Rusland. Hier ben ik met mijn vader vorig jaar ook geweest, maar ik wou de stad nog zeker wel nog een keer bezoeken. Dit keer was natuurlijk het reisgezelschap heel anders, wij gingen met ongeveer 70 studenten vanuit Jyväskylä richting het altijd gezellige Rusland. De reis begon in Jyväskylä bij het bus station, met twee bussen reden we richting de Finse hoofdstad Helsinki. Daar begonnen we met inchecken voor het cruiseschip (zie foto’s), dit schip deed er ongeveer 15 uur over om in Sint Petersburg te komen. Op dit schip hadden we met vier personen een slaapcabine. Daarnaast was er op de boot ook een restaurant, diverse bars, discotheek, casino, tax-free shop (mooi voor goedkope drank )

Eenmaal in Sint Petersburg aangekomen begon het gelijk met een city tour, we bezochten bijvoorbeeld: Petrus en Paulus vesting, Nevsky Prospect (hoofdstraat van Sint Petersburg), Art-square en andere bezienswaardigheden. Daarna gingen we naar het hotel en had iedereen even de tijd om bij te komen van het reizen. Tussendoor hadden we even wat gegeten en om 22:00 begon de rondvaart door de grachten van Sint Petersburg (hier zie je duidelijk een deel van de Nederlandse invloeden in Sint Petersburg). We gingen op twee kleinere boten (iedere boot 30 studenten) varen door de grachten en over de rivier de Néva. In een woord onvergetelijk, veel gebouwen waren verlicht, de nodige flessen champagne waren aanwezig en op de boten was muziek. Na deze boottocht gingen we naar een discotheek met vijf verdieping (Club Metro), een van de grootste discotheken van Sint Petersburg. Een leuke avond gehad en uiteindelijk met een aantal andere Nederlanders in de hotelbar beland, waar ook nog een paar wodka’s werden gedronken. De volgende ochtend zouden we naar het plaatsje Poesjkin gaan om het Catharina paleis te bezoeken. Helaas was het de avond er voor toch iets te gezellig, waardoor een deel van de groep (onder andere mijzelf) zich had verslapen. Wij werden rond 12 uur wakker en de tour zou om 10 uur beginnen. Om niet al onze tijd te verdoen in het hotel, hadden we besloten om Poesjkin nog te gaan bezoeken. Samen met Adi en David zijn we op weg gegaan naar het dorpje, ongeveer 20 kilometer van Sint Petersburg. Eerst gingen we met de metro en vervolgens gingen we met een klein busje verder. Het openbaarvervoer is een goede en vooral een goedkope manier van reizen in Sint Petersburg, wij betaalden voor de metro bijvoorbeeld 50 roebel (ongeveer 1 euro) voor een enkele reis. Eenmaal aangekomen in Poesjkin, zijn we door het hele park gelopen en hebben bijna alle gebouwen in het park gezien. Omdat we later waren dan normaal was het niet meer mogelijk om het paleis van binnen te bezichtigen. Toen we een uur of 2 hadden rondgelopen vonden we het mooi geweest en gingen we terug naar het hotel. Op de terugweg een aantal haltes eerder uitgestapt bij de metro, om nog even wat te eten op Nevsky prospect. Eenmaal terug in het hotel hadden we nog even tijd om wat uit te rusten. Om 22:00 uur begon de limousine tour door Sint Petersburg. Met 20 andere studenten zaten we in een gigantische limousine van het merk Hummer. Onderweg maakten we diverse stops bij bezienswaardigheden die waren verlicht en natuurlijk was er onderweg ook weer de nodige champagne aanwezig. Na de limousine tour werden we bij een van de discotheken in Sint Petersburg, waar ook de rest van de studenten waren. De volgende dag moesten we alweer vroeg opstaan voor het ontbijt en voor het uitchecken bij het hotel. Alle koffers werden in de bus gezet en daarna zijn we naar de Hermitage gereden. Een korte tour van 1,5 uur langs de belangrijkste high lights van het museum. Na de Hermitage hadden we nog een tour langs verschillende kathedralen (zie foto’s). Toen was de tijd alweer aangebroken om terug te gaan naar de haven. Het inchecken ging nu een stuk sneller, dan bij het vertrek in Helsinki. Na een boottocht van 15 uur kwamen we weer aan in Helsinki. Kortom ondanks dat ik al een keer in Sint Petersburg was geweest, was het een fantastisch trip. Ik kan zeker iedereen aanraden om deze Russische stad een keer te bezoeken.

Helsinki
Op maandag om 8 uur kwamen we weer terug in de haven van Helsinki, de rest van de groep ging met de bussen terug naar Jyväskylä. Gelukkig was ik niet de enige die naar het centrum hoefde, ook Adi (die naar zijn familie in Helsinki ging) liep mee naar het centrum. Eenmaal daar ging Adi met een andere bus naar zijn familie en ben ik naar een café gegaan om koffie te drinken (en om de WIFI verbinding te gebruiken). Dus ik heb mijn laptop gepakt en ben opzoek gegaan naar een hostel, omdat mijn ouders pas dinsdag zouden arriveren in Helsinki. Naar een korte zoektocht gelukkig een niet al te duur hostel gevonden en hier ben ik naar toe gelopen (toch nog een tocht van 4 kilometer). Verder heb ik deze dag niet veel gedaan, in het hostel kon ik mooi uitrusten van het fantastische weekend in Sint Petersburg.

Na een goed ontbijt ben ik de volgende dag met de bus naar het vliegveld gegaan, ongeveer 20 kilometer vanaf het centrum van Helsinki. Eenmaal aangekomen op het vliegveld, was ik behoorlijk vroeg, dus mooi wat tijd om even rond te kijken. Rond drie uur in de middag landde het vliegtuig met mijn vader en moeder. Erg leuk om na twee maanden weer bekenden uit Nederland te zien in Finland. Na het ophalen van de huur auto zijn we naar het appartement gereden in het centrum van Helsinki. Het appartement was mooi en ’s avonds hebben we in het appartement zelf eten gemaakt. De volgende dag zijn we in Helsinki rond gaan kijken. Eerst naar Helsinki Cathedral een van de bekendste plekken van Helsinki en daarna door naar de Haven. Vanaf de haven zijn we naar het eiland suomenlinna, een klein eiland voor Helsinki waar een klein dorp is. Toen we terug waren in de haven van Helsinki zijn we gaan eten in een Duits restaurant, oftewel een schnitzel met een pul bier . De volgende dag stond de autorit naar Jyväskylä op het programma. Een rit die ongeveer drie uur duurt, dit komt vooral door de vele wegen waar je niet harder dan 100 of 80 mag. Zelf heb ik ook nog een stuk gereden, toch wel weer even wennen na twee maanden geen auto te hebben gereden. Het landschap was onderweg toch echt typisch Fins, vooral veel bomen en meren. Eenmaal in Jyväskylä aangekomen zijn we eerst naar het hotel gereden, hier hebben papa en mama ingecheckt en de koffers naar de kamer gebracht. Daarna zijn we door Jyväskylä gereden: door de stad, langs mijn school en vervolgens naar mijn appartement. Hier hebben we even koffie gedronken en vervolgens zijn mijn ouders naar het hotel gereden. ’s Avonds heb ik een deel van de binnen stad laten zien en we zijn wat gaan eten, dit keer stond er een typisch Fins gerecht op het menu: Zalm. Erg lekker gegeten in een mooi restaurant. De volgende dag hebben we eerst in het hotel gaan ontbijten en daarna zijn we naar een uitzichttoren gereden in Jyväskylä, vanaf deze plek kun je de hele stad zien. Toen was de tijd weer aangebroken om terug te rijden naar Helsinki. Eerst zijn naar het hotel gereden en daarna nog even door de stad gelopen. Zo kwam er een einde aan een aantal leuke dagen in Helsinki en Jyväskylä, mooi om mensen van thuis te laten zien waar ik leef in Finland. Toen was het moment van afscheid nemen van mijn ouders en was het tijd om naar de laatste bestemming van deze herfstvakantie te gaan.

Tallinn
De laatste bestemming voor de herfstvakantie was Tallinn. Hier ben ik samen heen geweest met Dennis (Duitsland), David (Tsjechië) en Adi (Israël). Zij gingen vrijdag al eerder richting de hoofdstad van Estland, ik ben later gegaan omdat mijn ouders in Finland waren. Om 19:00 uur vertrok te boot uit de haven van Helsinki, om vervolgens om 20:30 aan te komen in Tallinn. Hier was het eerst even zoeken naar het appartement, maar dit was uiteindelijk we snel te vinden. Het appartement was van alle gemakken voorzien en had zelfs een sauna, dit voor een prijs van 17 euro per nacht per persoon dan merk je wel gelijk dat je niet in Finland bent. Eerst hebben we wat gedronken in het appartement, dit keer werd de wodka uit Estland getest, daarna zijn we naar een van de discotheken in het centrum van Tallinn gegaan. Een leuke avond gehad en uiteindelijk bleef het nog lang gezellig in Tallinn. De volgende dag hadden we toch maar besloten, om de stad te gaan bekijken. We zijn door de binnenstad gelopen en hebben het oude centrum gezien, ook nog even langs de Nederlandse ambassade geweest. Na een dag gelopen te hebben door het Tallinn, zijn we naar een van de restaurants in het centrum gegaan om wat te eten, lekker gegeten voor een goedkope prijs. Op de terug weg van het restaurant zijn we naar de alcohol shop gegaan. Hier hebben we toch maar even wat flessen meegenomen, omdat het toch wel behoorlijk veel geld scheelt met Finland. ’s Avonds zijn we nog de stad ingegaan om dit bezoek aan Tallinn, en ook de herfstvakantie, af te sluiten. De volgende dag moesten we om 14:30 in de haven van Tallinn zijn, eenmaal hier aangekomen kregen we te horen dat onze boot die ging varen die dag. Wij gingen met een kleinere boot en het weer was te slecht om te gaan varen. Dit was toch even jammer, want hoe moesten we nu terug naar Jyväskylä? Eerst zijn we begonnen met het geld terug vragen van de ticket, dit werd zonder problemen terug gegeven. Vervolgens hebben we een taxi gepakt naar het andere deel van de haven, waar de grotere passagiers schepen vertrokken naar Helsinki. Eenmaal hier aangekomen werd ons vertelt dat er geen tickets meer vrij waren. Wel konden we proberen om 16:00 terug te komen of er mensen niet waren komen opdagen die wel tickets hadden geboekt. Na een klein uurtje in spanning en behoorlijk wat aandringen bij de mensen van de Viking Line (naam van het grote schip), kregen we om 16:10 te horen dat we mee konden naar Helsinki. Bijna iedereen was al aan boord omdat het schip om 16:30 zou vertrekken. Eenmaal aangekomen in Helsinki hadden we nog net genoeg tijd om even snel wat te eten bij de burger king. Om 20:00 gingen met de trein van Helsinki naar Jyväskylä. Om 0:15 waren we eindelijk terug in het appartement, toch nog redelijk op tijd ondanks alle op onthoudt. Maar wat was het een mooie herfstvakantie, zoveel gezien in een zo’n korte tijd.

Inmiddels is school alweer een week bezig en begint het nu toch ook wel wat drukker te worden. Veel projecten in groepen en tussendoor nog wat individuele opdrachten. Ook hebben we alleen een aantal dagen ‘winter’ gehad in Jyväskylä, de tempratuur kwam soms niet boven de -4 overdag, gelukkig is het de laatste dagen wat minder koud.

Ik hoop dat iedereen weer een beetje op de hoogte is en tot het volgende verslag.

Groeten,

Corné

P.s. meer foto’s zet ik later op facebook

• 27 Oktober 2014 - 22:45

Annet:

Mooi verslag . Wat hebben we super dagen gehad met jou in Finland. Wij vonden het ook fijn om jou terug te zien en te zien waar je woont en naar school gaat. We hebben genoten. Thanks ! Groeten je moeder.

• 28 Oktober 2014 - 10:51

Maria:

Dag Corné. Jouw verslag gelezen. Een intensieve tijd met diverse mooie reizen.
    Mooi. Doen wat kan en past, leuk om straks op terug te kijken.
    Nu dus weer aan het werk op school en zo vliegt de tijd voorbij.
    Succes met alles en we blijven op de hoogte.
    Groetjes/ Maria

• 03 November 2014 - 23:07

Joke Westendorp:

Hoi Corné, van je moeder het adres gekregen van jou site en nu je verslag gelezen, nou zeg wat een verhaal en onderneming, SUPER!!!!!!!!!.
    Ik wens je de komende tijd ook nog veel plezier en succes, en tot ziens maar weer.
    Groetjes/ JOKE uit Gaanderen.

• 07 November 2014 - 22:46

Francis:

Hey Corne,
    Heb net je verslag gelezen, je kan er mooi over vertellen en je kan dan ook lezen
    dat je er zelf ook ontzettend van geniet.
    Fijn dat pa en ma ook bij je geweest zijn zodat ze konden zien hoe jij daar nu woond
    en leeft.Je zit al weer op de helft.
    Veel succes nog met je school en voor ontspanning zorg je zelf wel en dat moet ook,
    geniet er nog maar van.
    Groetjes van ons allemaal,