Tijd voor een Update! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Corne Huntink - WaarBenJij.nu Tijd voor een Update! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Corne Huntink - WaarBenJij.nu

Tijd voor een Update!

Door: Corné Huntink

Blijf op de hoogte en volg Corne

16 September 2014 | Finland, Jyväskylä

Terve!!!
Het vorige verslag is alweer een aantal weken geleden, dus het is weer tijd voor een update. Ik zal kort vertellen wat ik de afgelopen weken heb beleefd.

Allereerst ben ik een paar weken geleden er eindelijk in geslaagd om een fiets te vinden. Eerst twijfelde ik om een fiets te kopen, maar het is hier toch wel handig om er een te hebben. Jyväskylä is een zeer geschikte stad voor fietsers, omdat de stad niet zo heel erg groot is en er zijn veel fietspaden. Na een behoorlijke zoektocht had ik dus eindelijk een fiets gevonden. Een redelijk goede fiets (zie foto) voor € 120,-, ik hoop na deze 4 maanden de fiets weer te kunnen verkopen. In de afgelopen weken heb ik de fiets al behoorlijk veel gebruik om naar school en naar de stad te gaan.

De meeste normale vakken zijn nu gestart, er zijn ook nog een aantal online vakken maar hier moet ik nog instructies over krijgen. De volgende vakken heb ik inmiddels al een aantal keren gehad: exporting, global supply chain management en production logistics. Voor de belangstellenden exporting gaat over het exporteren van goederen naar andere landen en dan vooral de documenten die erbij komen kijken, production logistics gaat over de goederenstromen binnen een bedrijf en global supply chain management gaat over de goederenstromen tussen verschillende bedrijven. Een aantal vakken heb ik nog niet gehad, die starten deze week.

Maar deze weken stonden natuurlijk niet alleen in het teken van school. Ik zal nu kort vertellen over de andere activiteiten die ik heb gedaan deze week. Zo hebben we een avond gegeten bij een aantal Fransen, met onder andere mensen uit Italië, Duitsland en Israël hebben we een gezellige avond gehad. Een aantal van deze groep gingen ’s avonds nog naar een feest in de stad, echter ben ik met een aantal anderen achter gebleven in het appartement en hebben een film gekeken. Dit kwam vooral omdat we de volgende ochtend 8 uur op school moesten beginnen. De dag erna stond er ’s avonds weer een feest op het programma: M-building goes Escape. Dit was georganiseerd door een van onze buren, eerst hadden we een ‘Pre-party’ in ons gebouw en daarna gingen we met een grote groep naar de discotheek Escape in het centrum van de stad, het was gezellig en het ging door tot in de late uurtjes. Dit weekend heb ik ook de sportschool op school uitgeprobeerd, ik was er op zaterdag en het was erg druk. Daarom toch maar een abonnement afgesloten bij een sportschool in de buurt van mijn appartement. Het is wel duurder, maar ik kan er gemakkelijk met de fiets naar toe. Verder is dit weekend rustig verlopen, nog een aantal dingen voor school gedaan en nog wat uitgerust.

Maandag had ik geen lessen, maar ik moest naar school voor het ‘learning agreement’, een soort overeenkomst tussen de HAN in Arnhem en JAMK university in Jyväskylä. Hier staan de vakken op die ik ga doen en de nodige handtekeningen. Door wat vernieuwingen van de formulieren, moest ik alle handtekeningen opnieuw zien te krijgen. Dit koste behoorlijk wat tijd, maar inmiddels zijn alle formulieren getekend. Dit learning agreement is ook voor de Erasmus beurs die je als ‘exchange’ student krijgt van de Europese Unie. Op maandag avond was er iets georganiseerd door de ESN, een Europese organisatie van Erasmus studenten. Op deze avond lagen er op alle tafels een vlag van een land, hier kon je je dan bij aansluiten en met de mensen praten die aan de tafel zaten. Ik ging gelijk even naar de Nederlandse tafel, hier zat echter maar 1 Nederlander en de rest waren buitenlanders met interesse voor Nederland. Later kwamen er nog een aantal Vlamingen bij zitten. Ook wel weer fijn om even Nederlands te praten. Al met al een leuke avond gehad.

Op donderdag stond er een boottocht op de planning, eerst wist ik niet wat ik er van moest verwacht, maar uiteindelijk was het een hele mooie tocht. Om 19:00 gingen we weg vanuit de haven van Jyväskylä, met ongeveer andere 150 studenten. Op de boot was muziek en drank aanwezig en we hebben uiteindelijk 3 uur rond gevaren. Omdat de zon ook net onderging leverde deze boottocht erg mooie foto’s op (zie foto’s) en natuurlijk waren er ook weer veel nieuwe mensen. Na de boottocht was er ook nog een kleine after party in van de discotheken in de stad. Hier ben ik niet al te lang gebleven omdat ik de volgende dag weer om 8:00 op school moest beginnen. 8:00 beginnen is toch wel even wennen als ik dat vergelijk met Nederland, waar we pas om 9 uur beginnen. Het voordeel van vroeg beginnen is wel dat ik ook weer vroeg naar huis kon. Om 12 uur was ik weer thuis en had ik nog mooi tijd om ’s middags even naar de sportschool te gaan. Verder is dit weekend eigenlijk rustig verlopen: we hadden een aantal feesten, we zijn op zondag naar de supermarkt gegaan, tussendoor nog tijd gehad om aan school te werken en daarnaast ook nog wat uitgerust.

Helaas dit weekend wel de kermis in Gaanderen moeten missen, maar aan de foto’s te zien heeft iedereen zich daar goed vermaakt. Voor één jaar de kermis missen is niet erg, omdat ik hier ook een hele goede tijd heb.

Ik hoop dat iedereen het verslag met veel plezier heeft gelezen en tot het volgende verslag.

Groeten Corné

  • 16 September 2014 - 13:39

    Maria:

    Hoi Corné. Leuk weer een verslag! Mooi en duidelijk geschreven. Zo kunnen wij jouw mooi volgen.
    Fijn dat er veel te doen is zo met andere studenten, och ja en school doe je er gewoon even bij, toch?
    Succes en veel plezier verder. Groeten

  • 17 September 2014 - 17:35

    Corne Huntink:

    @Maria
    Bedankt voor de reactie, leuk om te horen. Er is inderdaad veel te doen voor studenten. Inmiddels begint het wat drukker te worden met school, maar veel is ook zelf in te plannen omdat het online lessen zijn. Dat is wel iets wat prima bevalt.
    Groeten, Corné

  • 18 September 2014 - 10:38

    Annet:

    Je bent goed bezig jongen. Het voelt voor ons goed om te zien hoe goed je het naar je zin hebt. Gr van Mam.

  • 27 September 2014 - 19:32

    Marcia:

    Leuk om weer wat van je te horen! Klinkt alsof je het wel naar je zin hebt daar. Mooi! Blijf genieten!

  • 03 Oktober 2014 - 22:19

    Francis:

    Heej Corne

    Leuk om te lezen dat je het goed naar je zin hebt.
    Ik wil je al vast feliciteren met je verjaardag, maak er daar maar een leuk feestje van.
    Het kaartje is onderweg.
    Je hebt weer mooie foto's gemaakt.
    Geniet nog maar lekker van school en van alle feestjes want voor je het weet ben je weer in Gaanderen.
    Lieve groetjes van ons allemaal, Francis

  • 04 Oktober 2014 - 20:02

    Jo En Mariet:

    bijna Jarig Corne

    Een hele fijne verjaardag wij houden de borrel te goed het kaartje zul je al wel gekregen hebben.
    doe je best en geniet maar fijn

    groeten Jo en Mariet

  • 04 Oktober 2014 - 20:02

    Jo En Mariet:

    bijna Jarig Corne

    Een hele fijne verjaardag wij houden de borrel te goed het kaartje zul je al wel gekregen hebben.
    doe je best en geniet maar fijn

    groeten Jo en Mariet

  • 05 Oktober 2014 - 10:00

    Eling, Ilze, Luuk En Bram :

    Hoi Corné,

    Van harte met je verjaardag! Maak er een mooie dag van! We zullen vanavond op je proosten!

    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!

    Groetjes Eling, Ilze, Luuk en Bram

  • 07 Oktober 2014 - 20:18

    Corne Huntink:

    Bedankt allemaal voor de leuke reacties en de felicitaties.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Corne

Actief sinds 17 Aug. 2014
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 8858

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2014 - 24 December 2014

Studeren in Finland

Landen bezocht: